Sådan starter du en webshop: Det skal du have styr på først

E-hub Odder - kontorplads, mødelokaler og lageropbevaring Odder

Drømmer du om at starte din egen webshop? Så er du landet det helt rigtige sted.

Vil du være en af de få, der overlever den hårde opstart og opnår vækst med din webshop på den lange bane? Lær af vores fejl og succeser. Følg vores guide og ram plet fra starten.

Find din drivkraft

Det har afgørende betydning for din succes, at du kender dit mål og er ærlig overfor dig selv. Tænk dig om. Hvorfor vil du starte en webshop? Hvad er det, der driver dig? Handler det om større frihed og fleksibilitet i hverdagen? Eller bare ønsket om at skabe noget, der kan blive stort? Er der et større formål med dit webshop projekt? Ønsker du at forandre noget i verden eller udvikle en bæredygtig løsning?

Det er nu, du skal se dig selv i øjnene og være ærlig. Uden formål taber du hurtigt konkurrencen mod dig selv, så få styr på det nu. 

Der er virksomheder, som får stor succes med et velgørende formål – andre er helt målrettet på penge, vækst og præstation. Flere formål er ikke nødvendigvis uforenelige med hinanden, men du skal gøre dig klart, hvad der driver dig. Skabertrang, lysten til mere frihed eller et klart mål om succes. Sæt dig ned – eller gå en tur – og tænk over: Hvorfor gør jeg det her? Når det bliver hårdt, skal du vende tilbage hertil og fokusere på grundlaget for din webshop. Dit formål. Det skærper din motivation og får dig i mål.

Start med motivationen

Ingen kommer i mål alene og du kan lige så godt starte med at lære af andres fejl. Jeg (Jonathan) startede sammen med en partner en webshop med bøger i 2016. Også dengang var det en konkurrencepræget branche, så jeg fokuserede på en smal niche. Det var sjovt – for en periode. Men så blev det kedeligt. Jeg læser faktisk sjældent bøger og motivationen for projektet var begrænset. Jeg brændte mest for at starte noget og knap så meget for selve produktet. Shoppen fik aldrig rigtig luft under vingerne og kom kun lige over en million i årlig omsætning. Til sidst solgte jeg projektet til en ildsjæl, der elsker bøger.

Lær af mine fejl og få styr på motivationen. Jeg kunne sikkert have angrebet bogprojektet anderledes og bevaret motivationen – på trods af manglende læselyst. Men var jeg startet med en niche, jeg brændte for, var hele rammen for projektet bestemt mere motiverende. Mit råd til dig er derfor: Gør op med dig selv om du drives af produktet, nichen eller det output du får af virksomheden.

Det er hårdt arbejde at starte en webshop

Måske drømmer du om en mere fleksibel arbejdsuge, mere tid til familien eller en bedre løn. Alt det kan du opnå på den lange bane. Men opstarten er hårdt arbejde. At drive en Instagram-profil eller en fysisk butik er ikke det samme som en webshop.

Hanne Wick, Iværksætterrådgiver og medforfatter til Iværksætterhåndbogen, har prøvet begge dele og mærket det på egen krop:

Det er undervurderet. At starte en webshop kræver mindst ligeså meget som at starte en fysisk butik.

At starte en webshop er ikke lig med øjeblikkelig frihed. Når ordrerne vælter ind og du igen står på posthuset eller sidder i kø til supporten, kommer du måske til at genoverveje din beslutning. Derfor skal du tænke langsigtet. Hvad er dine mål og hvornår vil du have dem indfriet?

Det gør det nemmere at udsætte dine behov i længere tid – og knokle røven ud af bukserne i en periode, for at leve som du ønsker senere. Et liv hvor du selv vælger, hvad du bruger tid og penge på – uden de store begrænsninger.

Sig ikke dit job op – endnu

Ting tager tid. At starte en webshop kræver en del arbejdstimer – men også kalendermåneder. Flere timer i døgnet hjælper dig ikke, hvis det tager 4-8 måneder, før du er synlig i søgemaskinerne, hvor mange kunder starter deres købsrejse og kan finde dine produkter.

En webshop er fleksibel på en anden måde end en fysisk butik. Selvom du i princippet har åbent 24/7, skal du ikke sidde i butikken døgnet rundt. Men webshoppen er ikke en passiv indtægt. Salgene kommer ikke af sig selv og dine kunder vil stadig gerne have en god oplevelse. Er du allerede selvstændig, har du måske større frihed til at inddrage tid til opstart og drift af webshoppen. Det kan være et stort plus.

Alternativt kan det være en god strategi at sparke webshoppen i gang ved siden af studie eller fuldtidsjob. Hvis du stille og roligt kan trappe ud af fuldtidsjobbet over et par år, er du sikret økonomisk, mens du får webshoppen op at stå. Når først der er godt gang i shoppen, får du dog hurtigt brug for mere tid, mere plads og flere kompetencer. Derfor skal du være hurtig til at skrue op og ned for andre aktiviteter, så du i sidste ende kan få fuldt fokus på shoppen og din forretning. Det er afgørende, for at du får (stor) succes.

Du kommer ikke i mål alene

At starte en webshop kan virke enkelt og ligetil med brugervenlige systemer og en lav økonomisk barriere, før shoppen står klar. Stort set alle kan starte en shop, men kun få mestrer at nå den første million i omsætning. Endnu færre kommer videre derfra og henter sjældent mere end sin egen løn hjem. Det bekræfter Vækstfonden, som har finansieret nystartede virksomheder siden 2014:

Kun lidt over halvdelen af de ca. 30.000 virksomheder, der hvert år bliver stiftet i Danmark, overlever de første tre år.

Kun de få får kæmpe succes og sætter nye mål om at nå 100 millioner i omsætning – og stræber derefter for at nå en milliard. Den høje vækst er ifølge Erhvervsstyrelsen forbeholdt meget få iværksættere:

Blandt iværksættere er det kun ca. 0,2% der efter fem år er blevet vækstiværksættere. Dog opnår yderligere ca. 3% at blive gazeller (uden at blive vækstiværksættere), mens ca. 37% af virksomhederne lukker i løbet af de første fem år. De resterende virksomheder (ca. 60%) lukker ikke, men oplever heller ikke høj vækst.

Skal du være en af de 3% der får succes? Har du allerede et “aktiv” i form af en fysisk butik, en Instagram-profil med 10.000 følgere, 100.000 kr. på bankbogen eller dine egne producerede produkter? Så er du et skridt foran og vil komme hurtigere fra start. 

Men uanset om du starter med et aktiv eller fra et blankt stykke papir, skal du forberede dig på at lære nyt og teste mange ting af – før du får succes. Konkret kommer du til at arbejde med: Logistik og pakkeri, indkøb, kundeservice og markedsføring. Det er mange opgaver og i store webshops varetages opgaverne af en række medarbejdere med forskellige kompetencer. Derfor er din vigtigste opgave i projektets opstart at få øje på dine egne styrker og svagheder. Hvor er du udfordret? Hvad skal du lære og hvad kan du få andre til?

Det er en lærerig proces at starte en webshop fra bunden. Som enmandshær får du indblik i alle dele af din forretning. Du bliver klogere på dine egne kompetencer og begrænsninger. Senere – når du har opnået de første milepæle – vil du have lettere ved at få hjælp, ansætte eller outsource og derved opnå den frihed, fleksibilitet eller vækst, som du går efter.

Nogle gør alt selv i mange år – og sikrer sig selv en fin årsløn. Men hvis du vil mere end det, skal du sætte mere fart på – og bruge flere timer i døgnet, end du selv har. Derfor er det vigtigt at tænke andre ind i processen, så hurtigt som muligt.

Salg via nettet er fremtiden

Spørgsmålet er ikke om nethandel spiller en rolle i din branche. For det gør den. De seneste år er nethandlen vokset ekstra kraftigt. Flere målgrupper køber mere fra flere forskellige webshops. Nye varegrupper ser dagens lys på nettet og alt fra serviceerhverv til fysiske produkter finder vej til nettet.

Tanja Oda Sørensen har i flere år medvirket til den årlige rapport fra Nets Danmark, som analyserer danskernes købsadfærd på nettet. I podcasten Organisk Vækst bekræfter Tanja, at nethandel er nutiden – og fremtiden:

E-handlen er blevet meget bredere end tidligere. Rigtig mange nye produkter bliver solgt på nettet og det har aldrig været vigtigere end lige nu, at sælge online.

Det er fleksibelt, nemt og hurtigt at handle via nettet. Derfor bør nethandel være en del af alle forretningsplaner – som supplement eller fundament for forretningen. Har du en fysisk forretning uden en webshop, så er det bare med at komme i gang. Hvad venter du på? 

I Webshippers podcast advarer Ken Primby fra tøjbutikken Anna & Søs mod at gøre det for teoretisk og struktureret til at starte med. De udfordringer du møder, løser du bedst hen ad vejen:

Det er vigtigt at turde træffe beslutninger. Ellers har man ikke noget at styre efter. Træf nogle valg. Virker det, kører du videre. Virker det ikke, korrigerer du.

Fra mål til action

Fik du stillet skarpt på dit personlige mål? Målet kan og vil sikkert udvikle sig over tid. For de fleste vil målet vokse.

I kommende artikler skal vi se på, hvordan dit mål bliver til virkelighed. Du kender dit mål. Hvordan sørger du for, at du når målet, med det du gør? Vores udfordring til dig: Hav store ambitioner, tænk langsigtet fra start og kom hurtigt i gang.

Gennem webshop-guidens artikler får du hjælp til at søsætte din forretning og få en optimal start. Vi hjælper dig med at tage de vigtige beslutninger up front, så du kommer hurtigere og mere sikkert i mål. Men opgaven ligger på dine skuldre – du skal gøre arbejdet og bygge din egen succes.

God arbejdslyst!