Hvad skal din webshop hedde? Det er en stor beslutning at vælge domænenavn. Du skal leve med valget i lang tid. På den anden side, kan du heller ikke bruge flere måneder på det.
Har du lavet din research og testet din niche er det en klar fordel, at komme hurtigt videre nu og få valgt et navn. Du kan altid hoppe tilbage og følge op på din research af konkurrenter og nichen løbende.
Vi hjælper dig her igennem de vigtigste overvejelser ved valg af navn for din virksomhed og webshop.
Indhold
Vælg et domænenavn uden begrænsninger
Dit shopnavn og domænenavn skal være skalerbart og gerne internationalt fra starten. Hvis du på et tidspunkt vil til udlandet, gør du dig selv en tjeneste, ved at vælge et internationalt domænenavn allerede nu. Et engelsk navn kan nemt bruges i hele verden. Sørg også for at sikre dig .com domænet fra starten, hvis det er ledigt. Er det optaget, kan du ofte købe domænet alligevel, til den rette pris.
Tænk smart og skab fundament for vækst
Dit shopnavn må gerne beskrive, hvad du sælger, men pas på det ikke bliver for begrænsende. Sørg for at få et navn, der virker til den brede niche på lang sigt.
Sælger du eksempelvis mountainbikes, skal du ikke kalde din shop for MTBshoppen.dk. Det giver en unødig begrænsning i forhold til vækst. Cykelpartner.dk har samme udfordring. De sælger ikke længere kun cykler, men også sports- og outdoorartikler. Ligesom Tæppeland, der begyndte at sælge trægulve (tilbage i 90’erne). Det hænger ikke helt sammen.
Cykelpartner har dog valgt et nyt internationalt navn på deres udenlandske shops. De hedder stadig Cykelpartner i Danmark, fordi brandkendskabet er højt her i landet, men i udlandet hedder de nu Atredo. Se fx deres svenske site atredo.se.
Skatepro.dk er et godt eksempel på et internationalt navn, der siger klart og tydeligt, at det handler om skating. Men det er ikke begrænset til den lille niche og er nemt at skalere til andre markeder.
Ingen ledige domæner?
Nogle gange er der bare ikke oplagte ledige domæner i den niche, du har valgt. Så kan du prøve et par ting:
1) Se om der er optagede domæner uden indhold. Måske kan du købe dem.
Via DK-hostmaster.dk kan du slå et domæne op. Ofte er det synligt, hvem der ejer domænet – og du kan måske få fat i personen via deres navn. Slå dem op på LinkedIn, Facebook eller Google og se, om du kan finde en mail på dem. Tjek selvfølgelig også selve domænet – måske får du kontaktinfo, hvis du besøger siden.
Men mest effektfuldt er DK-hostmasters “kontakt ejeren af domænet”-funktion under overskriften “kontakt mig” på det enkelte domænes side i DK-hostmaster søgemaskinen: https://www.dk-hostmaster.dk/da/find-domaenenavn
Så får ejeren af siden besked om, at du gerne vil i kontakt. Vi har brugt det flere gange til at købe optagede domæner, som ikke havde noget umiddelbart indhold. Måske foreslår ejeren selv en pris – ellers kan du foreslå alt mellem 500 og 5.000 kr. til en start. Det er ofte nok til at få domænet overdraget, hvis de alligevel ikke bruger det.
Du kan også gå den lange omvej og forsøge dig med at lave en sag via “Klagenævnet for domænenavne”, men det er simpelthen ikke tiden værd, hvis du kan købe domænet for en rimelig sum.
2) Find på nye ord eller sammensatte ord, for at udvide dine muligheder.
Sæt to velkendte ord sammen på en ny måde. Dialogdesigneren.dk er et godt eksempel på to ord, der får en ny betydning, når de sættes sammen. Brug værktøjer som bustaname.com og nameql.com som giver dig sammensætninger af ord og forslag til endelser og versioner af de ord, du vælger.
Et navn uden direkte betydning kan også give god mening – som fx Rito.dk eller Saxo.dk. Med sådan et navn er det let at udvide til flere markeder eller endda skifte niche. Det er mindre fastlåst. Men du skal arbejde med at få målgruppen til at kende dig, så de ved hvad brandet står for og hvilke produkter, du sælger.
5 domæne-tips
Brug dit eget navn med omtanke
Du kan godt bruge dit eget navn som domænenavn, men gør det med omtanke. Du kommer til at bruge mere energi på at forklare, hvad du sælger, hvis folk kun kan se dit navn. På den anden side kan dit navn give personlighed til projektet.
Har du et personligt produkt, kan du overveje en kombination af navn og produkt. Tag Rudolph Care som eksempel. Hudplejeserien af Andrea Rudolph bærer tydeligt præg af den personlige historie, som Andrea kommer med.
Brug aktuelle trends med omtanke
Du kan overveje aktuelle trends som fx Flickr og Tumblr, der begge har droppet den sidste vokal, eller Miinto.dk med dobbeltvokaler.
Vi går dog altid udenom alternative stavemåder, da det kræver et stort brandkendskab at få folk til at taste brandet korrekt. Men hvis din målgruppe responderer positivt på noget unikt og anderledes, er det måske værd at satse på.
Tjek alle relevante domæneendelser
Har du styr på .dk og .com domænerne, kan du med fordel tjekke op på, om du kan få andre relevante markeders domæneendelser (.se, .no, .de og lignende). Du sikrer dig at kunne bruge domænet senere – men du minimerer også samtidig risikoen for at der ikke kommer en anden og skaber sin virksomhed i samme navn.
Tjek om dit brand er ledigt på sociale medier
Tjek med det samme også om du kan få dit “brand” registreret på flere sociale medier: https://www.namecheckr.com/ – det er ikke et must, men det er altid fedt at få tjekket.
Er dit brand ikke ledigt på Instagram og Facebook, kan du tilføje et ord til brandet for dine sociale profiler, fx “brand”, “land”, “by” eller lignende. Eksempler: LEGOdenmark, FakeBrand, CoolShop.dk og Morgenhår.Silkeborg (den sidste er delt med punktum).
Test dit domænenavn på en ven
Når du har valgt et navn, så test det gerne hurtigt. Fortæl det over telefonen til en ven eller din mor. Skal du stave dig igennem det? Du kommer til at stave dit brand tusindvis af gange for folk i telefonen – og når du skal give din mailadresse. Gør det nemt at forstå og gør det kort, så får du det lidt lettere.
Skriv dit brand på en besked eller i en mail – hvordan ser det ud? Kan det læses? Kan det misforståes? Nogle gange smelter ordet sammen på en ny måde, når man ser det på skrift.
Tjekliste for domænenavne
Brug tjeklisten herunder som en sidste test, inden du lægger dig fast på et navn. Er dit domænenavn:
- Nemt at se?
- Nemt at høre?
- Nemt at stave?
- Nemt at udtale?
- Nemt at huske?
Har du styr på, hvad din shop skal hedde? Så hop videre til næste step om shopsystem.