Har du fulgt med hele vejen i vores webshop-guide, står du nu med en online forretning, hvor fundamentet er i orden. Du begynder at se resultater af dine optimeringer og din markedsføring. Har du lyst til at grave lidt dybere i konverteringsoptimeringer, kan du hoppe et skridt tilbage og tjekke op på de vigtigste konverteringsoptimeringer, vi mener, du skal kende til. Er du klar til at gå videre, er tiden kommet til en økonomisnak.
Har du ikke styr på økonomien bag en ordre, kan det i sidste ende være det, der spænder ben for dig.
Indhold
Forstå økonomien bag en ordre
Det er nødt til at forstå økonomien bagved både ordrer og markedsføring, for at gennemskue, hvad du får mest ud af at skrue på. Du skal kunne regne ud, om dine indsatser kan betale sig. Hvilke kanalvalg og kampagner virker? Hvad koster en ordre reelt?
Hold øje med konverteringsrate og kurvstørrelse
Konverteringsrate og kurvstørrelse er det, der er vigtigt i dit liv lige nu. Det er det første du skal tænke på, når du står op og det sidste du skal tænke på, inden du går i seng.
Her er et eksempel på udregning af pris pr. ordre med to forskellige konverteringsrater:
Konverteringsrate | Klikpris | Din pris pr. ordre |
2% | 2 kr. | 100 kr. |
1% | 2 kr. | 200 kr. |
Din konverteringsrate har altså betydning for den pris, du ender med at betale pr. ordre. Derfor er den værd at holde øje med.
Udregn din konverteringsrate sådan her: (antal konverteringer/antal besøg)*100.
Kurvstørrelsen er din anden nye hovedinteresse. Den gennemsnitlige kurvstørrelse skal gerne være på mindst 500 kr. Det betyder, at du ikke skal have for mange små produkter, med mindre de fungerer som tilkøb, der øger kurvstørrelsen i kombination med andre produkter.
Sæt den rette pris
Når det kommer til prissætning, begår mange nystartede webshops den fejl, at de ikke får regnet alle omkostninger med.
Her er et eksempel på udregning af avance:
Eksempel 1 | Eksempel 2 | |
Kundens pris | 100 kr. | 200 kr. |
Moms | 20 kr. | 40 kr. |
Nettoindtægt | 80 kr. | 160 kr. |
Betaling til leverandør | 40 kr. | 80 kr. |
Pakning og emballage | 12 kr. | 20 kr. |
Porto | 49 kr. | 49 kr. |
Samlede omkostninger | 101 kr. | 149 kr. |
Avance | – 21 kr. | + 11 kr. |
Vores udregning tager højde for de mest almindelige omkostninger. Måske har du flere udgifter? Sørg for at få det hele med, når du fastsætter priser, så du ved, at bundlinjen ender i plus. Gør den ikke det, kan du lige så godt lukke butikken med det samme.
Spar tid og penge, når logistikken spiller
En webshops største problem ved vækst er typisk de fysiske rammer. Der er altid for lidt plads. Shoppen er båret af logistik og du mister lynhurtigt kontrollen og overblikket, hvis der ikke er styr på det. Til gengæld kan du spare meget tid og give langt bedre kundeservice, når logistikken fungerer.
Lagerhotel
Som nystartet webshop arbejder du ofte med udgangspunkt i privatadressen. Du kan godt starte med én pakke om ugen fra soveværelset med én type emballage og en almindelig printer, men det er ikke særlig skalerbart.
Der er en stor frihed ved at outsource til et lagerhotel og det er supernemt, men du skal lidt op i volumen, for at det kan betale sig.
Der er to primære udgifter forbundet med lagerhotellet. Den faste kvadratmeter- eller hyldeleje og den fleksible udgift til pakker og emballage.
Lav selv regnestykket. Hvad koster det at sende en pakke med lagerhotel? Hvad er det værd for dig?
Med et simpelt flow og en lav volumen, kan du høste nogle stordriftsfordele på et lagerhotel, der har flere kunder under samme tag. Du slipper for stigereoler på soveværelset og kan fokusere din energi på andet i opstartsfasen.
Ulempen ved lagerhotellet kan være, at du mister fornemmelsen med dit lager og dine varer. Men ofte er tiden bedre brugt på fx marketing. Du kan altid tage lagerdriften tilbage senere, hvis du ønsker det.
Dybest set skal du gøre op med dig selv, om logistik er en kernekompetence eller ej. Er det essentielt for din forretning, at du bevarer den direkte kontakt med slutbrugeren, eller kan du uden problemer afgive den kontrol?
Har du store sæsonudsving, kan du også nøjes med at outsource din lagerkapacitet i spidsbelastninger.
Shipmondo
Shipmondo er den komplette fragtløsning, som er særligt god for nystartede. Men med digitale plukruter, som sparer tid og skridt, har løsningen også funktioner for de mere krævende brugere med et stort antal daglige pakker.
Som nystartet webshop kan du sende en pakke til samme pris, som hvis du havde en stor fragtaftale. Du skal bare selv aflevere pakken i en pakkeshop. Sådan kan du sagtens starte ud, men det er hverken skalerbart eller særlig effektivt at køre rundt med bilen fuld af pakker.
Hvis du ved, at du sender mere end én pakke om dagen og har fuldtidsjob ved siden af, kan du ligeså godt vælge at køre med lagerhotel fra starten. Så skal du ikke spekulere på, om kunderne har fået deres varer eller bruge tid på at modtage og sætte nye varer på hylder.
Dropshipping
Dropshipping er også en mulighed. Her har du ikke dit eget varelager. Når du sælger et produkt fra din shop, ryger der en besked direkte til producenten eller leverandøren, som pakker og sender varen direkte til kunden. Processen kan være mere eller mindre automatisk.
Den åbenlyse fordel er, at du undgår omkostningerne til varelageret og risikoen ved at brænde inde med usolgte varer. Dine penge bliver ikke bundet i lokaler og forsikringer. Du får glæde af leverandørens fulde sortiment, uden at tage penge op af lommen. Og du undgår lange nætter på lageret med pluk og pak.
Du køber først varen, når den er solgt. Det betyder, at din vareomkostning altid modsvarer en tilsvarende vareindtægt.
Hvis du vil prøve kræfter med at udvide dit varesortiment, kan du gøre det med dropshipping uden den store risiko. Du kan også kombinere eget varelager med dropshipping, for at udvide dit sortiment yderligere.
I sidste ende handler det om at få det store regnestykke til at gå op, så du ikke taber penge på fragt og forsendelse. Her er den umiddelbart billigste løsning ikke nødvendigvis den billigste løsning i virkeligheden.
Eksempel på udregning af fragtpriser med 10 vs. 100 pakker:
Lagerhotel | 10 pakker | 100 pakker |
Indtægt | ||
Omkostning | ||
Fragtpris | ||
Shipmondo | 10 pakker | 100 pakker |
Indtægt | ||
Omkostning | ||
Fragtpris | ||
Dropshipping | 10 pakker | 100 pakker |
Indtægt | ||
Omkostning | ||
Fragtpris |