Indhold
Få mest ud af din tid og dine penge
Som iværksætter er udfordringen ofte at nå så langt som muligt, for den tid og de penge, du har.
Her får du en kort gennemgang af de vigtigste kanaler og indsatser. Brug overblikket til at vurdere, hvor dine styrker ligger og hvordan du bruger både tid og penge bedst.
SEO: Søgemaskineoptimering
At ligge nr. 1 i Googles søgeresultater er guld værd.
Du kan have de bedste produkter i verden, men hvis ingen finder dig, er det lige meget.
Vi spørger Google om stort og småt. Hvis du kan svare bedre end konkurrenten på din målgruppes spørgsmål, kan du også lave indhold, som du bliver fundet på igen og igen. Dermed lægger du grundlaget for din topplacering i Googles søgeresultater.
Søgemaskineoptimering er et langsigtet benarbejde, men det har et stort payoff. Det er en central kanal for dig, der prøver at vækste en niche.
Google Ads
Google Ads hører til i pull kategorien. Det er paid search i form af annoncer, som vises i Googles søgeresultater. Det fungerer som pay-per-click (PPC), dvs. du betaler først, når nogen klikker på din annonce.
Et rigtig godt betalt supplement til dine SEO indsatser.
Affiliate marketing
Affiliate marketing handler om at få andre til at reklamere for dine produkter. Ofte er affiliate marketing baseret på omtale via blogs og hjemmesider som får trafik via Googles organiske resultater.
Det er endnu en god pull kanal. Især fordi du kun betaler provision for de salg, der reelt kommer ind via kanalen. Har du varer med et dækningsbidrag, der kan tåle at afgive kommission til en ekstern samarbejdspartner ved gennemførte salg, kan du opnå rigtig gode resultater med affiliate marketing. Kanalen kræver mindre arbejde fra dig end de øvrige kanaler, men er ikke helt uden arbejde. Du får hjælp af professionelle marketingpersoner eller “affiliates”, som markedsfører dine varer, og de skal have informationer fra dig for at lykkes bedst med opgaven.
Blogging
Blogging er relevant for dig, der fokuserer på organisk trafik til din webshop. Her er opgaven at skrive om relevante emner med høj søgevolumen og lav konkurrence. Er der mange eksakte søgninger, har emnet en vis relevans. Konkurrencen skal ikke være høj, men den skal være der – lidt konkurrence er godt nok.
Godt indhold er rygraden i god SEO. For at få succes med blogging skal du se dine produkter fra kundens sted og imødekomme deres udfordringer, frustrationer og spørgsmål. Skab flere indgange for søgemaskinerne, ved at skrive om flere relaterede emner.
Tjek konkurrenterne ud og gør det bedre end dem. Kort sagt.
E-mail marketing
E-mailen er en algoritmefri kanal. Det er samtidig en af de mest konverterende kanaler. Og så er den billig i drift.
Helt klart en vigtig kanal for dig, der satser på et stærkt setup. Her kan du følge op på leads og tidligere kunder som er kommet ind via andre kanaler. På den måde får du mere ud af dine indsatser på tværs af kanaler.
Det er et privilegium at lande direkte i indbakken hos kunden. En chance, du ikke må spilde. Giv kunderne ægte værdi i form af relevante tilbud og indhold, de kan bruge til noget. Det betaler sig i længden.
Udnyt at du er i kontrol, men lyt også til kunderne. Hvad efterspørger de og hvad virker for din målgruppe på mail? Nogle kan lykkes med at sende tilbud flere gange ugentligt, hvor andre skal kæle mere for målgruppen og give værdi på andre måder, fx ved at udsende guides, artikler og andet brugbart indhold.
I e-mailmarketing kan du arbejde med timing og direkte budskaber til dine kunder og leads.
Sociale medier
Facebook er stadig en af de mest kendte og brugte sociale kanaler, men den er ikke svaret på alt. Overvej hvilke sociale kanaler der giver bedst mening ift. dit produkt og din målgruppe.
Det er ikke gratis at være på sociale medier. Godt indhold og tilstedeværelse koster tid – og synlighed koster annoncekroner. Derfor betaler det sig at prioritere her.
Start med at samle leads og generere trafik til din shop. Dermed lægger du grundlaget for de mere konverterende indsatser som fx e-mail marketing og remarketing.
Remarketing og display
Med remarketing og displayannoncer får du det bedste ud af dine sociale medier og Google Ads. Det er målrettede reklamer, som bliver vist for potentielle kunder.
På sociale medier kan du lave remarketing til kunder, der har besøgt din webshop. Du kan målrette annoncerne helt ned på produktniveau.
Displayannoncer er bannerannoncer som følger med dine kunder rundt på internettet og bliver vist, når kunderne besøger andre hjemmesider i Google Ads displaynetværk.
Prissammenligning
Overvej om dine produkter og priser egner sig til prissammenligningssider som fx pricerunner.dk. En høj pris motiverer kunden til at sammenligne priser, men er du ikke blandt de billigste på sammenligningssiden, nytter det måske ikke noget.
Det kræver salgsvolumen at få en fornuftig forretning ud af den prisstrategi. Ved at sætte priserne ned, får du en lavere indtjening, samtidig med at du betaler for mange klik fra prissammenligningerne. Det kan være en usund forretningsstrategi isoleret set.
Men prissammenligning kan give dig trafik fra dag 1 på populære produkter, hvis du har skarpe priser.
Cashback programmer og rabataftaler
Har du mange kreditkort betalinger, kan du overveje et cashback program, som udløser point eller rabat, når kunden handler hos dig.
Denne type programmer og aftaler skal du ikke prioritere højt, men i nogle brancher kan det give ekstra loyalitet og tilstrømning af kunder. I andre brancher tiltrækker du kun tilbudsjægeren, som hurtigt er væk igen.
Men så længe fortjenesten kan tåle det, kan rabatkoder og rabataftaler godt være en god vækstgenerator.
Skab dine egne erfaringer
Når du skal banke en webshop op af jorden, er det bedre at gøre noget, end ikke at gøre noget. Start et sted, test hurtigt og korrigér løbende. Det, der virker for én webshop, virker ikke nødvendigvis for en anden. Prøv dig frem og skab dine egne erfaringer.