Skab et solidt fundament for din webshop – nu og i fremtiden

For at starte din webshop op og skabe fundament for vækst, skal du tage nogle vigtige beslutninger omkring kategorier, produkter og leverandører. Basis udstyr og betalingsmetoder skal også være i orden. Alt det kommer vi ind på i artiklen her.

Kategorier og produkter skal spille max

Du har tidligere valgt niche. Nu skal du i gang med at udvælge konkrete produkter. Hvad vil du differentiere dig på? 

Start med at bygge kategorierne op. Del din niche op i kategorier og vælg produkter, som passer til. Kategori- og produktsider er vigtige for din shop. Det er her omsætningen ligger, så det skal gerne spille max. 

I første omgang gælder det om at få fyldt kategorierne godt op. Undgå at stå med en masse små kategorier med få produkter i hver. Der skal være et minimum. Sats på mindst 5-10 produkter i hver kategori. 

Hold risikoen nede ved at have et stort udvalg, men kun få på lager af hver. Start med at købe én af hver vare. Når den er solgt, køber du en eller to mere. Det er en fase, du skal videre fra på et tidspunkt, men det er en god måde at prøve nichen og produkterne af, uden at løbe for stor risiko. Så hellere flere varianter og modeller frem for 1.000 af én vare til at starte med.

Start med få leverandører

Har du overblik over, hvilke produkter du vil sælge? Så handler det om at få fat i et par leverandører, så du har nogen at sammenligne med. Senere kan du udvide, men start med 1-3 leverandører.

Tag på messe og bliv inspireret. Eller google dig frem. Hvem har de produkter, du vil sælge? Kontakt leverandøren og spørg om at blive oprettet som forhandler. Nogle brands tager ikke små webshops ind, men de fleste siger ja. Nogle leverandører sætter af og til krav om minimumskøb for 2.000, 20.000 eller mere per køb. Start der hvor du har råd.

Ellers overvej at købe produkter uden om leverandøren. Der er flere B2B platforme, som sælger produkter direkte til forhandlere. Det kan være smart, for at komme i gang. 

Skal du sælge dit eget brand, er det en anden snak, men det er altid smart at teste maskineriet. Vi anbefaler, at du starter med at forhandle andres produkter og brands for at se, om du kan få det til at virke. Senere kan du eventuelt udvide med egne produkter. 

Få styr på basisudstyr og betalingsløsninger

Når det kommer til udstyr, er det nemt at starte en webshop op. Har du en computer og en printer, er du godt på vej. Du kan med fordel opgradere med en labelprinter og lidt emballage, hvis du selv pakker varerne. Men start med det mest nødvendige og tilkøb mere, når du får omsætning i forretningen. 

For at tage imod betaling, skal du have et betalingssystem og en indløsningsaftale. Derudover får du brug for et økonomisystem, som kan håndtere bogføring, fakturering og moms.

Målet er at få dine produkter solgt. Derfor skal det være nemt at betale. Ellers hopper kunden hurtigt videre til næste shop.

Sørg for at dine kunder uden problemer kan betale med de mest foretrukne betalingskort og mobilbetaling til at begynde med. Det skal virke både fra desktop og mobil. Senere kan du udvide med flere betalingsløsninger efter behov. 

Nu har du styr på den grundlæggende opsætning og funktioner i shoppen. Nu burde du kunne åbne din shop og få de første salg igennem. Det er ofte den bedste måde at teste, hvad der virker og hvad der skal optimeres.

Du kan sagtens åbne, selvom du ikke er helt i mål med alle siderne i shoppen. Nogle sider er vigtigere end andre. Har du fungerende kategori- og produktsider, er du klar til at åbne. Efter åbning kan du begynde at fintune resten af shoppen.

I næste artikel hjælper vi dig med at optimere din shop til Google – og til mennesker.