Optimér din webshop til Google – og til mennesker

Google bliver bedre og bedre til at optimere til mennesker, så du kan med fordel optimere din webshop til Google.

Du skal vide, hvilke sider du skal prioritere i opsætningen af din webshop og du skal have styr på dine anbefalinger. Her får du overblik over, hvilke sider du bør prioritere først, når du optimerer. 

Forsiden og “Om os”-siden er vigtige, men brug ikke mere end en times tid på at optimere dem. De færreste lander direkte på forsiden fra Google, men siden skal se præsentabel ud, så leverandører og kunder kan genkende din kvalitet og dine værdier her. Du kan altid vende tilbage og tilføje mere til de to sider senere. Start småt og godt.

Trafikken til din webshop vil typisk fordele sig primært på kategori- og produktsider, så dem skal du have styr på. 

Kategorisiderne har potentiale til at få høj autoritet hos Google, fordi de typisk ligger højt i den hierakiske opbygning og har let ved at få links og trafik. Det kan være sværere at ranke på individuelle produktsider, hvis de samme produkter er tilgængelige flere steder. Derfor er unikke produkttekster afgørende. 

Kategorisider er de sider på din webshop, som lister produkter efter emne. De kaldes også collection-pages eller bare ‘kategorier’. Produktsider er  – som navnet antyder – de sider på din webshop, hvor produkterne ligger. 

Arbejd med både kategori- og produktsider. 

Kategorisider

Start med førstehåndsindtrykket. Dine Titler og Metabeskrivelser er ofte det første en kunde ser fra dig, så det kan godt betale sig at optimere dem. Det har betydning for din Click Through Rate (CTR) – dvs. hvor mange der klikker videre til din shop fra søgeresultaterne. 

Titlen er en kort overskrift, der vises i Googles søgeresultater. Den skal fortælle, hvad der sker på siden og få kunden til at klikke. Metabeskrivelsen er den korte tekst, der vises under din Titel i søgeresultaterne. Begge tekster har betydning for din CTR og din synlighed på Google.

En god Titel indeholder typisk et søgeord (hvad siden handler om), et Call To Action og dit brand i en eller anden form. Den er kort og præcis, da den helst skal vises i fuld længde i søgeresultaterne.

En god Metabeskrivelse svarer fx på kundens spørgsmål eller italesætter kundens behov. 

Click Through Rate (eller på dansk: Klikrate) dækker over hvor mange procent, der klikker videre til dit resultat, frem for andres, når de fx søger på Google eller bliver mødt af annoncer på nettet. 

Eksempel på udregning af CTR:

KlikVisningerCTR
21002%
1010010%

Dernæst skal du arbejde med teksten på siden. Kategorisider uden tekst tæller som tyndt indhold hos Google. Så det er bare med at komme til tasterne. 

Start gerne med et par skarpt opsummerede linjer under din hovedoverskrift og placér resten af teksten i bunden af siden. Med sådan en opstilling imødekommer du brugernavigationen på siden og bevarer dit Call To Action i toppen. 

Ved du ikke, hvad du skal skrive? Tag udgangspunkt i dine kunders spørgsmål og søgninger på Google. Et enkelt trick er at lave en Google søgning på ord, som er relateret til dine kategorier og produkter. Tilføj klassiske hv-ord til søgningen eller ord som guide, tips, tricks, eksempel eller skabelon. 

Søgeresultatet giver dig et praj om, hvilke spørgsmål dine produkter ofte bliver forbundet med i Google søgninger.

Eksempel med søgeordet “biogas”:

Det skulle gerne give stof til nogle gode, søgevenlige underoverskrifter og 4-500 ord på kategorisiden. 

Lige her kan du også vælge at outsource, hvis tekstarbejdet ikke er din spidskompetence eller du hellere vil bruge din energi på noget andet i opstarten. En dygtig tekstforfatter kan hurtigt spare dig nogle værdifulde timer, hvis du har mange kategorier og produkter.

For at konvertere endnu flere besøgende til kunder, kan du eksperimentere videre med filtrering og underkategorier. 

Relevante filtreringsmuligheder hjælper dine kunder med at finde lige præcis det produkt, de leder efter. 

Målrettede underkategorier tager højde for kundens aktuelle og praktiske situation. Sælger du vin, kan en underkategori fx være “vin til fisk”. Imødekom de mest oplagte barrierer og skriv en kategoritekst som giver kunden et lynkursus i vin til fisk. 

Produktsider

På produktsiderne er det fristende at kopiere producentens eller andre forhandleres produkttekster, men har du for meget Duplicate Content (kopieret indhold), bliver du straffet af Google med en dårligere placering i søgeresultaterne. Ofte bliver du helt sorteret ud af søgemaskinen, hvis du bruger kopitekst, da Google kun ønsker unikt indhold i søgeresultaterne. Alligevel er der mange som kopierer produkttekster. Derfor skiller dine unikke tekster sig ud og øger din chance for at blive fundet, da Google favoriserer unikt indhold. 

Det er lettest at fokusere på produktegenskaber, men de bedste produkttekster er dem, der beskriver produkternes fordele og effekter. Hvordan løser dit produkt et konkret problem for kunden? Hvordan letter produktet kundens hverdag? 

Lav en brainstorm over dine produkters egenskaber, fordele og effekter.

Eksempel med produktet “Neglebåndsskubber”:

EgenskabFordeleEffekter
Skubber neglebånd nedForebygger neglerødder (som gør mega ondt)Du slipper for at reparere eller skifte neglelak på farten i løbet af ugen. Vent til weekenden, hvor du har tid og ro til at pleje dig selv og dine negle. 
Neglelakken holder længere (fordi den ikke hæfter godt på neglebånd)
Neglene ser længere ud (selvom de ikke er det)

Byg din produkttekst op omkring de vigtigste fordele og effekter for kunden. 

Brug sanserne. Salg på nettet begrænser sanserne, så her må du gerne hjælpe kunden lidt på vej. 

Lav en brainstorm over hvordan dine produkter føles, smager, lugter og lyder. Alt det, som ikke trænger igennem skærmen.

Eksempel med produktet “Træsko”:

LydSynFøleLugtSmag
TræskolydSortHårdLæder
BrunBlødTræ
Skridsikker

Ikke alle fordele, effekter og sanseoplevelser er lige essentielle for kundens købsbeslutning, men et par strukturerede brainstorms over dine vigtigste produkter er en effektiv måde at få idéer til unikke produkttekster, som overbeviser underbevidstheden.

Har du mange kategorier og produkter, starter du med at få styr på dem, der trækker mest trafik og hvor du har flest varer på lager. Resten kan du optimere løbende. 

Sidst, men ikke mindst, sørg for et tydeligt Call To Action (CTA) på alle dine sider. En knap som skiller sig ud og fortæller hvad der sker, når jeg trykker på den. 

Call To Action har til formål at få den besøgende til at foretage en ønsket handling. Typiske CTA’er for en webshop kan være: Køb, Læg i kurv, Kontakt os eller Se flere tilbud. 

Salg handler om tillid

Jeg køber ikke noget af dig, hvis jeg ikke har tillid til dig, din butik og dine produkter. 

Start allerede nu med at indsamle anbefalinger. De fleste kunder laver deres egen research, inden de køber noget. Hvis du ikke popper op i deres research med gode anbefalinger, tager du kampen. 

Gør aktivt brug af relevante mærkningsordninger og eksterne systemer som Trustpilot. Arbejd med at få kunderne til at forholde sig til andres oplevelser, som de kan tage stilling ud fra. 

De anbefalinger, du selv henter ind, kan du med fordel styre, så du tiltrækker de rigtige kunder. Du må ikke manipulere med en kundes anbefaling, men du må gerne kontakte en god kunde og stille målrettede spørgsmål, så du får den type anbefaling, du mangler.